Postępowanie awansowe w IZ – Doktorat: mgr inż. Bartosz Kwiatkowski
Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora – mgr inż. Bartosz Kwiatkowski
Postępowanie prowadzone w Instytucie Zarządzania SGGW w Warszawie
mgr inż. Bartosz Kwiatkowski
Tytuł „Uwarunkowania rozwoju zrównoważonych innowacji produktowych – perspektywa przedsiębiorców i konsumentów”
Title „Determinants of the Development of Sustainable Product Innovation– Perspectives of Entrepreneurs and Consumers”
Promotor: dr hab. Hanny Górskiej-Warsewicz, prof. SGGW
Promotor pomocniczy: dr Olena Kulykovets
Streszczenie: W pracy doktorskiej skoncentrowano się na zbadaniu uwarunkowań rozwoju zrównoważonych innowacji produktowych z perspektywy przedsiębiorców i konsumentów. Celem badania była identyfikacja zależności między uwarunkowaniami wpływającymi na rozwój zrównoważonych innowacji produktowych. Badania literaturowych przeprowadzono w czterech etapach włączając: analizę dotychczas opublikowanych przeglądów literatury, analizę bibliometryczną, systematyczny przegląd literatury oraz aktualny przegląd literatury. W badaniach empirycznych wzięło udział 256 przedsiębiorców oraz 995 konsumentów. Badania przeprowadzono od października 2022 do lutego 2023 roku. Do analiz danych zastosowano modelowanie równań strukturalnych (PLS Path Modeling, PLS-SEM) w programie SmartPLS 4. Badanie wykazało, że zrównoważone innowacje są kluczowe dla producentów, optymalizując procesy, redukując emisje i poprawiając wizerunek przedsiębiorstw. Główne czynniki społecznego postrzegania zrównoważonych innowacji produktowych to informacje, oferowane korzyści oraz ich kompatybilność z dotychczasowymi rozwiązaniami i przewaga nad alternatywami. Innowacje zrównoważone mogą zapewnić przedsiębiorcom przewagę konkurencyjną, ale bariery takie jak wysokie koszty i ograniczona akceptacja konsumentów wymagają lepszej komunikacji i edukacji. Badanie podkreśliło potrzebę rozwijania kompetencji pracowników, wdrażania nowych technologii i promowania zielonych zdolności menedżerskich. Przyszłe badania powinny koncentrować się na roli kapitału ludzkiego w tworzeniu innowacji i dostosowywaniu strategii do zmieniających się oczekiwań rynku. Wyniki pracy dostarczają praktycznych wskazówek dla przedsiębiorstw oraz wyznaczają kierunki przyszłych badań nad zrównoważonymi innowacjami w strategii rozwoju przedsiębiorstw.
Słowa kluczowe: Innowacje, innowacje produktowe, innowacje zrównoważone, społeczne postrzeganie innowacji, przedsiębiorstwo, konsument
Rozprawa doktorska z jej streszczeniem
Informacja o publicznej obronie